Het asbestattest voor gemene delen: wat moet u vandaag weten en wat verandert er vanaf 1 januari 2027?

Het asbestattest voor gemene delen: Wat moet u vandaag weten en wat verandert er vanaf 1 januari 2027?

Geschreven door

Expertise

Publicatie

18 juni 2025

De regels rond het asbestattest bij verkoop of verhuur van gebouwen blijven evolueren. Nieuwe verplichtingen zijn intussen in werking getreden en andere deadlines naderen met rasse schreden. Het is belangrijk dat eigenaars, vastgoedmakelaars en syndici goed op de hoogte blijven van de actuele en toekomstige verplichtingen rond het asbestattest. In deze blogpost zetten we de belangrijkste recente en aankomende wijzigingen voor u overzichtelijk op een rij.

Wijzigingen asbestattesten vanaf 1 mei 2025

Sinds 1 mei 2025 gelden nieuwe regels voor het asbestattest  bij de verkoop van gebouwen die vóór 2001 (risicobouwjaar) zijn gebouwd en die zijn opgedeeld in meerdere inspectiegebieden. Bij verkoop is nu een afzonderlijk asbestattest verplicht voor de gemeenschappelijke delen (GD) van het gebouw. Dit geldt ook voor gebouwen met slechts één eigenaar, zolang het gebouw meerdere wooneenheden bevat.

Wat betekent dit concreet?

Concreet betekent dit dat voor elke wooneenheid een eigen asbestattest vereist is en daarbovenop er nog een bijkomend asbestattest vereist is voor de gemeenschappelijke delen, zoals de inkomhal, trappenhal, gevel, kelder, … Voor gebouwen die niet zijn opgesplitst in wooneenheden, volstaat één enkel asbestattest voor het geheel.

Er zijn echter enkele bijzondere situaties:

  • Voor kantoorgebouwen zonder wooneenheden volstaat één attest.
  • Bij een gemengd gebruik (woonfunctie + kantoorfunctie) is een asbestattest vereist per wooneenheid én een afzonderlijk attest voor de gemeenschappelijk delen.

Wijzigingen vanaf 1 januari 2027

Vanaf 1 januari 2027 is een asbestattest voor de gemene delen (GD) verplicht bij elke verkoop van een appartement in een gebouw dat vóór 2001 werd gebouwd.

Indien er nu al een asbestattest GD beschikbaar is via de Vereniging van Mede-Eigenaars (VME), moet dit attest ook bij een verkoop vóór 2027 al aan de koper ter kennis worden gebracht.

Notarissen en vastgoedmakelaars doen er dus goed aan om nu al bij de verkoop van appartementen in mede-eigendom bij de syndicus na te gaan of het asbestattest GD al voorhanden is.

Om verwarring en discussie tussen de betrokken partijen te vermijden, heeft de overheid gekozen voor één algemene deadline: tegen 1 januari 2027 moet elke VME beschikken over een geldig asbestattest voor de gemene delen. Dit vervangt het eerdere plan van de overheid waarbij er pas tegen 2032 een attest nodig was, tenzij er eerder een verkoop plaatsvond. Vanaf 2027 is het asbestattest GD verplicht bij zowel verkoop als bij verhuur van een appartement in een gebouw van vóór 2001.

Bij verkoop van zo’n appartement moet de koper zowel een asbestattest voor het appartement zelf als een kopie van het asbestattest GD ontvangen. Bij verhuur vanaf 1 januari 2027 moet de verhuurder een kopie van het asbestattest GD bezorgen bij de ondertekening van de huurovereenkomst. Wanneer tijdens de looptijd van de huurovereenkomst een vernieuwd attest wordt opgemaakt, moet de verhuurder binnen één maand ook daarvan een kopie aan de huurder bezorgen.

Syndicus, wacht niet tot 31 december 2026 …

Het is om verschillende redenen raadzaam dat u als syndicus nu al de nodige stappen onderneemt om voor de Vereniging van Mede-Eigenaars (VME) een asbestattest voor de gemene delen (GD) te bekomen.

Bescherming van de gezondheid van bewoners

Het asbestattest geeft een duidelijk beeld van welke asbestmaterialen aanwezig zijn in het gebouw en hoe hiermee moet worden omgegaan. Op basis van deze informatie kunnen gepaste maatregelen worden genomen om de gezondheid van eigenaars en bewoners te beschermen. Niet alle aanwezige asbestpartikels moeten immers verwijderd worden. In sommige gevallen volstaat het om ze correct en veilig te beheren, zonder risico voor de gezondheid van de bewoners in het gebouw.

Transparante informatie voor nieuwe eigenaars

Nieuwe (mede-)eigenaars verwachten volledige en correcte informatie over het gebouw, inclusief de gemene delen zoals het dak, de traphal, de kelder etc. Het asbestattest helpt hen om een goed geïnformeerde beslissing te nemen en draagt bij aan een transparante overdracht bij verkoop van een appartement.

Tijdig inplannen = wachttijden en hogere kosten vermijden

Hoe dichter we bij de deadline van 1 januari 2027 komen, hoe groter het risico op schaarste aan asbestdeskundigen. Dit kan leiden tot lange wachttijden, hogere kosten en mogelijks zelf een lagere kwaliteit van het asbestonderzoek door tijdsdruk.

Voorkom blokkering van een privatieve verkoop

Vanaf 1 januari 2027 is bij de verkoop van een privatieve kavel in mede-eigendom een geldig asbestattest voor de gemene delen verplicht. Bij het ontbreken hiervan kan de verkoop vertraging oplopen of zelfs tijdelijk geblokkeerd worden. Door het attest tijdig te laten opmaken, vermijdt u onaangename verrassingen en blijft een vlotte verkoop mogelijk.

Besluit: wacht niet te lang!

Bent u eigenaar van een gebouw of appartement van vóór 2001 en denkt u aan een verkoop of verhuur? Zorg dat u tijdig controleert of een asbestattest verplicht is – en vergeet niet na te gaan of dit ook geldt voor de gemene delen. Zo voorkomt u onnodige vertragingen, bijkomende kosten of discussies bij de overdracht van uw vastgoed.

Het Team Vastgoed van Reyns Advocaten staat klaar om u te begeleiden met helder juridisch advies en een aanpak op maat voor verkoop, verhuur of syndicusbeheer. Neem contact met ons op en ontdek hoe wij u juridisch kunnen ondersteunen.